سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص کلر استخری

قرص کلر استخری یکی از شکل های کلر است که برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار می رود. کلر به صورت هیپوکلریت کلسیم برای پاکسازی در استخر به کار برده می شود. هیپوکلریت کلسیم ترکیبی پودری و سفید رنگ با فرمول مولکولی Ca(COl)2 است. علاوه برشکل قرص، این ترکیب به صورت پودر کلر نیز برای این منظور به کار برده می شود.

اما چون قرص کلر به آرامی در آب حل می شود، مدت زمان طولانی، آب استخر را تمیز می کند. به همین جهت استفاده از قرص کلر در مقایسه با پودر کلر، بهتر است. به خصوص در استخرهایی که هفته ای یکبار استفاده می شود.

قرص کلر با درصد خلوص 90 در بازار عرضه شده و توانایی ضدعفونی کردن آب نماها، جکوزی ها و آستخرها را دارد. همچنین در اندازه های یک و سه اینچی یافت می شود. هر قرص کلر برای ضدعفونی کردن 15 هزار مترمکعب آب استخر برای یک هفته کافی است. مزیت کاربرد قرص کلر این است که لازم به ضدعفونی روزانه آب استخر نیست.

پودر کلر به طور مستقیم به استخرها افزوده می شود، ولی قرص کلر را نمی توان به این شکل اضافه کرد. باید از روش های غیرمستقیم و از وسایل مخصوصی برای این کار استفاده شود.

روش های افزودن قرص کلر به استخر

سبد اسکیمر

معمول ترین و ارزان ترین روشی که برای حل کردن قرص کلر در آب استخر استفاده می شود، سبد اسکیمر است. در این روش، قرص کلر را داخل سبد گذاشته و در آب رها می کنند. با روشن شدن پمپ، قرص به طور یکنواخت در کل استخر پخش می شود. یکی از معایب این روش، هنگام خاموش شدن پمپ آشکار می شود. وقتی پمپ خاموش است، غلظت کلر در یک بخش بالا رفته و با روشن شدن آن، به یکباره مقدار زیادی کلر وارد آب می شود. در این صورت ممکن است به تجهیزات و سیستم لوله رسانی آب استخر، آسیب وارد شود. عرضه قرص کلر به صورت نیمه حل شده و یا برداشتن قرص از سبد، هنگام خاموش بودن پمپ، این مشکل را تا حد زیادی حل می کند.

کلرزن شناور

محفظه ای پلاستیکی که با قرار دادن قرص کلر داخل آن و رها کردن در آب و در نهایت با روشن شدن پمپ، کلر را به طور یکنواخت در آب پخش می کند، دستگاه کلرزن شناور است. عیب این روش در صورت ساکن ماندن این وسیله در قسمت هایی از آب، ظاهر می شود. زیرا در این صورت مقدار کلر بیشتری به آن بخش وارد شده و به تجیهزات آسیب می زند.

کلرزن خطی

در روش استفاده از کلرزن خطی، می توان تا حد زیادی در مقدار مصرف قرص کلر صرفه جویی کرد. زیرا با تنظیم کلرزن خطی با توجه به تعداد افراد شناگر، می توان این کار را انجام داد.

مزایا و مقدار قرص کلر مصرفی

بهترین قرص کلر انتخابی بهتر است نوع سولفات مس یا کات کبوددار باشد. زیرا با این ترکیب، امکان رشد جلبک های مختلف در استخر از بین رفته و میزان خسارات کمتری به دستگاه ها و تجهیزات استخر وارد می شود. نمونه ای دیگر از قرص های کلر، نوع آنزیم دار است. انواع این قرص ها مانع سبز شدن آب و لیز شدن کف و دیواره استخر شده و از پوسیدگی جلوگیری می کند.  

قرص کلر می تواند باعث از بین رفتن تمام باکتری ها و میکروارگانیسم های مختلف استخر شده و محیطی ایمن را برای شناگران فراهم کند.

مقدار قرص کلر کاربردی در استخرها با توجه به این موضوع باید باشد که مقدار کلر آزاد در آب استخر باید بین 1 تا 3 ppm باشد. مقدار افزودن کلر به آب استخر باید یک یا 2 در میلیون باشد. بدین ترتیب که به ازای هر 1000 لیتر آب (یک متر مکعب)، یک تا دو گرم کلر به کار برده شود. اما نباید این مقدار به 3 در میلیون برسد.