سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معجزه مواد شیمیایی در پیشرفت صنعت چگونه است؟

پیشرفت صنعت، همیشه در گرو کشفیات جدید و گسترش علم بوده است و دانشمندان به طور مداوم در تلاش هستند تا با اکتشافات جدید خود، چرخ صنعت را برای تولید محصولات باکیفیت به گردش درآورند. یکی از این کشفیات مهم، در علم شیمی و با شناسایی مواد شیمیایی جدید است. مواد شیمیایی جدیدی که تولید می شود، با ویژگی های مهم خود می تواند برای تولید موادی باکیفیت مورد استفاده قرار گیرند. در این جا برخی از مواد شیمیایی بسیار مهم در علم شیمی را معرفی می کنیم که در بسیاری از صنایع به طور گسترده به کار برده می شوند.

اسید سولفوریک

یکی از مواد شیمیایی پرمصرف در صنعت، اسید سولفوریک است. اسید سولفوریک مایعی به فرمول شیمیایی H2SO4 بوده و یک اسید قوی است. اسید سولفوریک بسیار خورنده بوده و در هنگام کار با این ماده، باید احتیاطات لازم را انجام داد.  

این اسید به طور عمده در ساخت اسید فسفریک، ماده اصلی سازنده کودهای شیمیایی به کار برده می شود. در تولید مس، روی و همچنین پاکسازی فولاد نیز از این اسید استفاده می شود. با افزایش میزان تقاضای اسید سولفوریک، رشد آن بیشتر از 3 درصد در سال رشد می کند.

هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم نمک معدنی با فرمول مولکولی NaOH بوده و کاربرد زیادی در صنعت دارد. به طوری که از تولید کاغذ تا صنعت نساجی و حتی تولید مواد شوینده و تمیز کننده، هیدروکسید سدیم به کار گرفته می شود. تولید سالیانه این نمک معدنی، بیشتر از 70000000 تن بوده و عمده کاربرد آن در تولید کلر است. علت استفاده زیاد از هیدروکسید سدیم، یکی ارزان بودن است و دیگر این که می تواند گازها را در هنگام سوختن برای نابودی اسیدها، حذف کند.

اتیلن

اتیلن یکی دیگر از مواد شیمیایی مهم در صنعت است که سالانه بیشتر از 150 میلیون تن تولید می شود. اتیلن ترکیبی با فرمول شیمیایی C2H4 بوده و کاربرد عمده آن در تولید پلیمر به ویژه پلی اتیلن است. برای تولید مواد شیمیایی دیگر مانند اتانول نیز از اتیلن استفاده می شود. تولید اتیلن از ترک خوردگی بخار نفت خام به دست می آید که در نتیجه فرایند شکست است.

نیتروژن

نیتروژن ماده شیمیایی مهم با فرمول N2 است که از نظر فیزیکی به صورت گاز است. مهمترین کاربرد نیتروژن در فرایند هابر و برای تولید آمونیاک است. در این فرایند، نیتروژن با هیدروژن ترکیب می شود. گاز نیتروژن که ازت نیز نامیده می شود، در تولید انواع کود، پارچه، رنگ و مواد منفجره به کار برده می شود. نیتروژن در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده و برای استریل کردن کاربرد دارد. تولید نیتروژن با فرایند تقطیر کسری صورت می گیرد.

استون، پروپیلن، سدیم سیترات، اسید بوریک، لینگو سولفونات کلسیم، اسید نیتریک، بیس فنول ها، فتالات ها، متیل کلراید، پروکلرواتیلن، تولوئن، زایلن، سولفات روی، بوراکس، اسید اگزالیک، دی متیل گلی اکسیم، اسید بنزوئیک و ... از جمله مواد شیمیایی هستند.

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع مختلف

یکی از صنایعی که مواد شیمیایی به طور عمده استفاده می شود، صنایع شوینده است. محصولات این صنعت برای شست و شوی لباس ها، پارچه، سطوح و ... کاربرد دارد. مواد قلیایی از مواد عمده کاربردی در این صنعت هستند که در ترکیب با اسیدها خنثی می شوند. سورفکتانت ها تقریبا در هر ماده ای شوینده ای بوده و باعث نابودی آلودگی ها و لکه های روغنی می شوند.

تصفیه آب، صنعتی دیگر است که از مواد شیمیایی مختلفی چون سدیم متا بی سولفیت و ایزوتیازولین استفاده می کند. با استفاده از این مواد، ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، جلبک ها و انواع مواد معدنی مضر در ترکیب آب حذف و پاکسازی می شود.

صنعت کشاورزی به عنوان مهترین صنعت در زندگی بشر از مواد شیمیایی چون سولفات آمونیوم، پتاس، سولفات روی، سولفات مس و ... برای تولید کودها استفاده می کند.

در ترکیب انواع کرم ها، لوسیون ها، لاک های ناخن، شامپوها و ... در صنایع آرایشی و بهداشتی از موادی چون ستیل الکل ها، گلیسیرین، آلدهیدها و ... استفاده می شود.