سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساکاروز در عسل

ساکاروز در عسل 3 درصد بوده و این قند به طور طبیعی در منابعی چون نیشکر و چغندرقند یافت می شود. ساکاروز کربوهیدراتی است که در برگ گیاه بعد از تثبیت دی اکسید کربن تولید شده و به اندام های مختلف گیاه برده می شود. این قند در شهد گل ها وجود داشته و بعد از تغذیه زنبورها از شهد گل ها، آن را به کندو می آورند. علاوه بر ساکاروز، قندهای بسیار دیگری مانند فروکتوز و گلوکز در عسل وجود دارد. در این جا به مطالعه این که ساکاروز چیست می پردازیم.

ساکاروز

سوال ساکاروز چیست را در این جا پاسخ می دهیم. ساکاروز قند گیاهی و کربوهیدارتی با 12 کربن است که بی رنگ و شیرین است. ساکاروز یک دی ساکارید متشکل از واحدهای مونوساکاریدی D-گلوکز و D-فروکتوز است. پیوند اتصال دهنده زیرواحدهای مونوساکاریدی، گلیکوزیدی (کربن- اکسیژن- کربن) است. در این پیوند، یک مولکول آب در نتیجه ترکیب OH مونوساکارید حلقوی با هیدروژن کربن آنومری مونوساکارید دیگر، آزاد می شود. این قند به صورت پودری سفید رنگ با فرمول مولکولی C12H22O11 است.

ساکاروز در دمای بالاتر از 186 درجه سانتی گراد، پیوندهای گلیکوزیدی را متاثر کرده و تجزیه گرمایی می شود. در اثر اکسایش این قند، آب و دی اکسید کربن تولید می شود. در بدن، ساکاروز به قندهای ساده تشکیل دهنده خود یعنی گلوکز و فروکتوز تبدیل می شود.

ساکاروز عسل چیست؟

عسل به عنوان ماده ای با ویسکوزیته بالا، شیرین، رنگ طلایی و منبع مواد غذایی مفید است. 40 درصد عسل از گلوکز، 35 درصد از فروکتوز و 3 تا 10 درصد از ساکاروز تشکیل شده است. درصد باقی مانده عسل، آب، مالتوز و اجزای دیگر است. درصد پایینی از ساکاروز در عسل وجود دارد. هرچه میزان ساکاروز در عسل پایین تر باشد، نشانه طبیعی بودن آن است. با تعیین مقدار ساکاروز در عسل، می توان تهیه ی آن از شهد گیاهان و یا تهیه ی آن از آب شکر، شکر و یا گرده را تعیین کرد.

استاندارد میزان مجاز ساکاروز در عسل در آمریکا، 5 درصد و در اتحادیه اروپا، 7 درصد است.

تولید ساکاروز عسل توسط زنبورها و در وهله اول با فعال شدن آنزیم های بدن زنبور بعد از مکیدن شهد گل هاست. چون در این مرحله، ساکاروز زیادی به فروکتوز و گلوکز تبدیل شده، مقدار کمی از این قند وارد عسل می شود. به همین دلیل درصد ساکاروز در عسل طبیعی کم است.

پارامترهای موثر در ساکاروز عسل

منبع شهدی که زنبور تغذیه کرده و ساکاروز به دست آمده را به کندو منتقل می کند، عامل موثر در ساکاروز عسل است. به عبارتی چه گل یا گیاهی برای این منظور استفاده شده است. همچنین مکانی که کندوها در آن قرار داشته و شهد از آن مناطق برداشت می شود نیز عامل موثر دیگر در بالا یا پایین بودن ساکاروز عسل است. حتی درصد ساکاروز در دو کندوی عسل کنار هم می تواند متفاوت باشد.

یکی دیگر از فاکتورهایی که بر ساکاروز عسل تاثیر می گذارد، زمان ماند عسل است. زیرا در ترکیب عسل، تبدیل ساکاروز به فروکتوز و گلوکز با آنزیمی به نام دیاستاز صورت می گیرد. به همین جهت با گذشت زمان، مقدار ساکاروز عسل کاهش پیدا می کند. با گرما، تعدادی از ویتامین ها و آنزیم های مفید عسل از بین می رود. اما برخی از زنبوردارها برای جلوگیری از شکرک زدن، عسل را حرارت می دهند.

کاربرد ساکاروز چیست؟

کاربرد عمده ساکاروز در صنایع غذایی و به عنوان نگهدارنده، کنترل کننده رطوبت، پوشش دهنده طعم تلخ غذایی و قوام بخش استفاده می شود. ساکاروز به عنوان شیرین کننده در مرباها، بیسکوییت، نوشابه ها، نان، بستنی، ژله، انواع دسر و شربت به کار برده می شود. در سس ها، نقش ساکاروز به عنوان قوام دهنده است. همچنین این ماده می تواند رنگ و رطوبت مواد غذایی را بهبود دهد.

نوشیدنی های تولید شده به روش صنعتی مانند آبمیوه ها و شیرهای شیرین شده نیز در ترکیب خود ساکاروز دارند.

خرید و فروش ساکاروز با کیفیت عالی و قیمت مناسب در برندهای معتبر از شرکت های داخلی و خارجی صورت می گیرد. تولید کننده هایی که از دستگاه های مدرن پیشرفته و مواد اولیه مرغوب برای تولید خود استفاده می کنند، محصولی باکیفیت را ارائه می دهند.