سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه استخر خود را ضدعفونی کنیم؟

در استخرهای خانگی و عمومی وجود انگل ها، باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم های نامرئی، سلامتی شناگران را به خطر می اندازد. بیماری های مختلفی به دلیل وجود این میکروارگانیسم ها، توسط بلعیدن آب استخرها به افراد منتقل می شود. برای پیشگیری از به وجود آمدن چنین موقعیت هایی، باید حداقل یک روش ضدعفونی برای تمیز کردن استخرها داشته باشیم.

 انتخاب بهترین ماده برای ضدعفونی از نکات حائز اهمیت است. کلر به عنوان متداول ترین ماده ای است که برای این کار استفاده می شود. کلر به شکل های مختلف گاز کلر (کپسول)، کلر مایع (آب ژاول) و کلر جامد (گرانول و یا پودری) وجود دارد. کلر جامد که به دو شکل گرانولی و قرص مورد استفاده قرار می گیرد، با آزاد کردن اسید هیپوکلروس، عمل ضدعفونی کردن را انجام می دهند.

ضدعفونی کردن استخرها

همان طور که گفته شد، به دلیل سهولت استفاده، از کلر جامد بیشتر برای پاکسازی آب استخرهای خانگی و عمومی استفاده می شود. این ماده می تواند با خراب کردن سلول های بنیادین میکروارگانیسم ها و ورود در آن ها، موجب نابودی این آلاینده ها شوند. اما مقدار کلری که به آب استخر اضافه می شود باید به اطلاع از میزان کلر آزاد داخل آب استخر باید باشد. برای اندازه گیری میزان کلر آزاد نیز از دستگاه کیت کلرسنج استفاده می شود. چون کلر زیادی باعث تشکیل کلرآمین می شود.

 همچنین تغییر میزان کلر از حد استاندارد 1 تا 3 ppm، موجب قلیایی یا بازی شدن آب استخر می شود. اگر میزان ورود کلر به آب استخر کنترل نشود، موجب ایجاد بوی کلر در فضای استخر می شود. بوی استخر ناشی از تشکیل کلرآمین ها در آن هاست. پایین بودن PH، تاثیر کلر آزاد را زیاد می کند. همچنین موادی که برای ضدعفونی آب استخرها استفاده می شود، تحت تاثیر عواملی چون دمای آب و هوا و رطوبت موجود در آن هاست.

اشکال مختلف استفاده از کلر در ضدعفونی آب استخرها

قرص کلر

قرص های کلر در اندازه های 1 و 3 اینچی در بازار وجود دارند که نوع ضخیم سه اینچی بیشتر کاربرد دارد. مزیت استفاده از قرص های کلر، ماندگاری بالا و حل تدریجی آن است که استفاده روزانه از مواد ضدعفونی کننده را کنسل می کند. قرص ها با قرار گرفتن در سبدها و یا ظروف مخصوص، به آرامی و به طور یکنواخت در کل آب استخر پخش می شوند. علاوه بر کلرزدن شناور، از کلرزن های اتوماتیک نیز برای پخش قرص کلر استفاده می شود. قرص های کلر بیشتر دارای درصد خلوص 90 بوده و به شکل 200 گرمی در بازار یافت می شوند.

پودر کلر

با توجه به حجم آبی که در یک استخر وجود دارد، می توان مقدار مورد نیاز از پودر کلر گرانول را برخلاف قرص کلر، به شکل مستقیم  به استخر اضافه کرد. تاثیر پودر گرانولی نسبت به قرص ها سریعتر است، چون سرعت حل شدن آن ها بیشتر است. در استخرهای سربسته بیشتر از پودر کلر که دارای درصد خلوص 65 تا 70 است، استفاده می شود.

مایع کلر استخر

استفاده از کلر مایع، عملکرد سریعی در تمیزی آب استخرها دارد. در آب بندی استخرها نیز این ماده کاربرد دارد. مایع کلر نسبت به پودر و قرص کلر، ماندگاری کمتری داشته و باید سریع بعد از خریداری، استفاده شود. به همین دلیل کاربرد کمتری نسبت به این دو شکل کلر دارد.

گاز کلر استخر

شکل واقعی کلر، گازی است که می تواند برای ضدعفونی استخرها استفاده شود. چون استفاده از شکل گازی کلر بسیار حساس بوده و در صورت کاربرد نادرست، می تواند خطرات سنگینی را ایجاد کند، در استخرهای خانگی کاربرد ندارد. در استخرهای عمومی نیز، فقط افراد متخصص می تواند از آن استفاده کنند.

کلرورهای آب شور

در این روش، با به کار گرفتن یک ژنراتور تخصصی می توان نمک را به کلر تبدیل کرد. تنها کاری که در این روش باید انجام داد، در صورت نداشتن مخزن آب نمک، ریختن میزان لازم از نمک در آب استخر است. استفاده از این روش در استخرهایی که دارای دیواره های فلزی هستند، کارآمد نیست. چون با گذشت زمان نمک باعث فرسایش فلز شده و ساختار استخر را تخریب می کند. استخرهایی که از بتون ساخته شده اند، نمک نقش سایندگی داشته و به مرور زمان تخریب استخرها را سبب می شوند.