سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص کلر

مدیریت تمیز نگهداشتن آب استخر و ضدعفونی کردن آن از دغدغه های مهم برای افراد است تا از انتقال بیماری های مختلف از این راه جلوگیری کنند. معمول ترین ماده ای که برای این منظور استفاده می شود، کلر است که به شکل های مختلفی به کار برده می شود. قرص کلر به دلیل این که امکان استفاده آسانی داشته و عملکرد بهتری دارد، بیشتر برای گندزدایی آب استخر کاربرد دارد.

کلر و انواع آن

کلر اصلی ترین ماده ای است که در ضدعفونی آب های آشامیدنی و آب استخرها استفاده می شود. این ماده از گذشته به عنوان گندزدا و سفید کننده مورد استفاده قرار می گرفت. اما به شکل های مختلفی وجود داشته و در پاکسازی استفاده می شود.

یکی از انواع کلر، کلر مایع یا همان وایتکس است که به نام علمی هیپوکلریت سدیم شناخته می شود. کلر مایع می تواند آلودگی های آب استخر مانند کریپتوسپوریدیوم را از بین ببرد و این کار را با کاهش میزان PH انجام می دهد.

اما شکلی از کلر که موضوع مورد بحث ما در این جا است، کلر جامد با نام علمی هیپوکلریت کلسیم است. هیپوکلریت کلسیم هم می تواند به شکل پودری و به طور مستقیم در ضدعفونی آب استخرها استفاده شود و هم می تواند به شکل قرص و فشرده شده، در این زمینه به کار برده شود.

قرص کلر چیست؟

شکل فشرده شده هیپوکلریت کلسیم به صورت قرص کلر است که به دلیل راحتی کاربرد و حلالیت یکنواخت در آب استخرها، بهترین گزینه برای پاکسازی آب استخرهاست. قرص کلر با درصد 90 در بازار یافت می شود و این یکی از مزایای کاربرد آن به جای پودر کلر است که با درصدهای 60 الی 70 وجود دارد. یک قرص از کلر برای 15 هزار لیتر از آب استخر به مدت یک هفته کافی است. از مزایای دیگر کاربرد قرص کلر همین عدم استفاده روزانه است، چون به مدت زمان زیادی برای حل شدن نیاز دارد.

مقدار کلر مورد نیاز برای ضدعفونی آب استخر

در حالت ایده آل، مقدار کلر موجود در آب استخر باید بین 1 تا 3ppm  باشد. چون این مقدار کلر در آب استخر، بدون این که به چشم، بینی و دستگاه تنفسی آسیب زده و ایجاد سوزش کند، موجب از بین رفتن تمام میکروب ها، ویروس ها و باکتری های آن می شود. از تست کیت اندازه گیری برای تعیین میزان کلر آب استخر به طور روزانه استفاده می کنند. به همین جهت مقدار لازم کلر برای ضدعفونی آب استخر، تنظیم می شود.

دو اندازه یک و سه اینچی از قرص کلر در بازار وجود دارد که از نوع بزرگ بیشتر استفاده می شود، چون هم قابل دسترس بوده و هم قیمت ارزان تری خواهد داشت. اما نکته ای در استفاده از قرص کلر باید رعایت کرد، عدم اضافه کردن آن به طور مستقیم به استخر است. چون در این شرایط، به تجهیزات استخر آسیب وارد می شود.

روش های اضافه کردن قرص کلر به آب استخر

استفاده از قرص کلر به طور مستقیم در آب استخر، مانع حلالیت یکنواخت و همچنین انتشار یکسان در آب استخر می شود. از سه روش برای این منظور استفاده می کنند.

یکی از روش ها، استفاده از کلرزن شناور است که قرص کلر را داخل محفظه ای پلاستیکی گذاشته و روی آب استخر، شناور می کنند. با این که این روش ارزان است اما دارای معایبی است. اگر کلرزن شناور روی نقطه ای از آب ساکن بماند، باعث ورود حجم زیادی کلر به این قسمت می شود. در این صورت هم کلر به همه قسمت های آب استخر نمی رسد و هم سطح آن قسمت از استخر دچار رنگ رفتگی و آسیب می شود. همچنین با روشن و یا عدم روشن بودن پمپ، همیشه بوی کلر در استخر به مشام می رسد.

روش دیگر افزودن قرص کلر، قرار دادن آن در سبد اسکیمر است. در این روش وقتی پمپ روشن است، جریان قوی و تندی از آب، قرص کلر را به طور یکنواخت در کل آب پخش می کند. اما عیبی که این روش دارد، در زمان خاموش بودن پمپ است که با حل شدن کلر در قسمت ساکن مانده، حلالیت حجم زیاد کلر به تجهیزات تصفیه و گرمایشی آسیب می زند.

کلرزن خطی آسان ترین روش افزودن قرص کلر به آب استخر است. با این روش از وارد شدن مقدار اضافی کلر به آب جلوگیری شده و مقدار کنترل شده ای از کلر تزریق می شود. فقط با سنجش میزان کلر استخر، قرص کلر را در این دستگاه قرار داده و با تنظیم میزان ورود آن، به آسانی ضدعفونی آب استخر انجام می شود.